Thessaloniki Night Half Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Trinews.gr NSCoaching My Athlete Energy Duathlon Karpenissi Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Saucony
Metron Group
Corfu Half Marathon
Kallithea Half Marathon
Energy Duathlon Karpenissi
X-treme Stores
ERGO Marathon EXPO
31 Μαϊ 12 ← πίσω

Οργάνωση και διατροφή ταξιδιού

Χαρά Σκουλαρίκη
Συνήθως τα ταξίδια είναι συνδυασμένα με την αναψυχή και την γνωριμία ενός καινούργιου τόπου. Για τους περισσότερους αθλητές, όμως, αυτό δεν ισχύει. Οι μετακινήσεις και τα ταξίδια για αγωνιστικούς ή και επαγγελματικούς σκοπούς απαιτούν ιδιαίτερες προσαρμογές αλλά και προγραμματισμό. Διατροφικά, υπάρχουν 5 βασικοί παράγοντες να λαβουμε, οι αθλητές, υπόψη μας, τόσο κατά το ταξίδι όσο κατά την διάρκεια παραμονής μας:


τί θα πάρουμε μαζί ωστε να εξασφαλιστούμε ενεργειακά, η επαρκής ενυδάτωση, η αποφυγή υπερκατανάλωσης τροφής, η πιθανότητα περιστασιακής δυσκοιλιότητας εξαιτίας αλλαγής τοποθεσίας και ο κίνδυνος μόλυνσης από κάποιο εντεροβακτήριο.

1. Στη βαλίτσα – Οι προμήθειες

Το ιδανικό είναι να μπορέσουμε να μεταφέρουμε στον προορισμό μας το κατα δυνατόν περισσότερα τρόφιμα που καταναλώνονται καθημερινά. Καλό είναι να οργανωθούν προμήθειες από τρόφιμα που δεν είναι ευπαθή, που διατηρούνται εκτος ψυγείου και δεν επιβαρύνουν τον όγκο και το βάρος των αποσκευών. Τέτοια είναι:

  • Μπάρες δημητριακών, κράκερ, κριτσίνια
  • Αποξηραμένα φρούτα (σταφίδες, βερίκοκα, δαμάσκηνα, σύκα)
  • Σκόνη ηλεκτρολυτικού/ενεργειακού ποτού ή και συμπληρώματος υγρού γεύματος
  • Αθλητικές μπάρες, πχ μπάρες πρωτεϊνων όποτε η κατανάλωση κρέατος δεν προβλέπεται
  • Παστέλι

Επίσης, να μην ξεχάσουμε να πάρουμε (σε περίπτωση που χρησιμοποιούνται):

  • Μέλι σε συσκευασία ταξιδιού
  • Φακελάκια στιγμιαίου καφέ ή τσαγιού
  • Αθλητικά gel και σκόνη αθλητικού ποτού
  • Συμπλήρώματα βιταμινών/ιχνοστοιχείων

Οι παραπάνω προμήθειες θα εξασφαλίσουν την ενεργειακή κάλυψη, την μείωση του κίνδυνου γαστεντερικών διαταραχών και δυσκοιλιότητας.

2. Καλή ενυδάτωση

Η απώλεια υγρών συχνά παραμένει απαρατήρητη κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Κυρίως στο αεροπλάνο αλλά και στα λεωφορεία, ο κλιματισμός μας εκθέτει σε ξηρό περιβάλλον προκαλώντας άδηλες απώλειες υγρών μέσω του δέρματος και της αναπνοής. Επιπλέον, ο όγκος προσφερόμενων υγρών στο αεροπλάνο είναι περιορισμένος ενώ ένα ταξίδι στο δρόμο είναι περιοριστικό ως προς την ούρηση. Επειδή, όμως, η αφυδάτωση είναι τροχοπέδη της αθλητικής απόδοσης, ο αθλητής για να την αποφύγει κατα τη διάρκεια του ταξιδιού καλό είναι να καταναλώνει συχνά υγρά, κατά προτίμηση κάποιο αθλητικό ποτό ή ταμπλέτα που περιέχει νάτριο και μειώνει την ούρηση. Να σημειωθεί πως η καφεϊνη, μπορεί όντως να αυξήσει ελαφρώς τον όγκο των ούρων, δεν οδηγεί όμως σε αφυδάτωση. Καφές, τσάι ή αθλητικά ποτά που συνήθως καταναλώνουμε και περιέχουν καφεϊνη καλό είναι να μην αποφεύγονται.

3. Ανία και ενδεχόμενη υπερκατανάλωση

Η νευρικότητα ή η ανία που πολλές φορές νιώθουμε στο ταξίδι οδηγεί σε κατανάλωση σνακ υψηλής περιεκτικότητας σε λίπη και ενέργεια. Καλό είναι να έχουμε προβλέψει να έχουμε μαζί κάποιο περιοδικό, βιβλίο ή και ηλεκτρονικό παιχνίδι ωστε να αντιμετωπίσουμε την ανία, να χαλαρώσουμε και να μην τσιμπολογάμε άσκοπα. Η διατήρηση ημερολόγιου τροφίμων μπορεί να βοηθήσει αφενός για να μας κρατήσει εστιασμένους στους διαιτητικούς μας στόχους, αφετέρου, μετά το ταξίδι, η ανασκόπηση να βοηθήσει την καλύτερη οργάνωση του επόμενου ταξιδιού.

4. Δυσκοιλιότητα

Συχνά, η αλλαγή διαμονής επιφέρει περιστασιακή δυσκοιλιότητα, κυρίως στις γυναίκες. Για τους εμας τους αθλητές, η καθυστερημένη κένωση του εντέρου είναι ανεπιθύμητη καθώς εκτός από αύξηση του βάρους (σημαντικό για δρομείς και αθλητές κατηγοριών βάρους) προκαλεί εκνευρισμό και κακοδιαθεσία. Για να διευκολυνθεί η κινητικότητα του εντέρου στο ταξίδι καλό είναι:

  • να καταναλώνονται επαρκή υγρά
  • να μην αποφεύγονται τελείως λιπαρά τρόφιμα, γι'αυτό και κάποιο παστέλι μπορεί να φανεί χρήσιμο
  • να καταναλωθούν ήπιες ποσότητες πηγών διαιτητικών ίνων όπως δαμάσκηνα και προϊόντα ολικής άλεσης
  • να δίνεται χρόνος κατά την παραμονή στο WC.

5. Ασφάλεια τροφίμων

Εκτός από την δυσκοιλιότητα, άλλα γαστρεντερικά προβλήματα, όπως ναυτία ή και διάρροια των ταξιδιωτών μπορεί να μας ταλαιπωρήσουν σε κάποιο ταξίδι και να προκαλέσουν απώλεια υγρών και θρεπτικών συστατικών και προβλήματα επαρκούς σίτησης.

Η καλύτερη τακτική είναι η πρόληψη μια μόλυνσης πριν την εμφάνισή της, γι'αυτό καλό είναι να:

  • πλένονται επιμελώς τα χέρια πριν το φαγητό και να σκουπίζονται με στεγνωτήρα αέρα
  • καταναλώνεται εμφιαλωμένο νερό
  • αποφεύγεται η κατάποση νερού κατά το μπάνιο και να χρησιμοποιείται εμφιαλωμένο νερό για το πλύσιμο των δοντιών
  • αποφεύγονται ωμά λαχανικά και φρούτα, το μη παστεριωμένο γάλα, τα ψάρια και θαλασσινά (ιδίως τα ωμά)
  • είναι προτιμότερο να επικέγεται φαγητό της ώρας ενώ σε περίπτωση μουφέ να προτιμώνται τα καλά μαγειρεμένα φαγητά που σερβίρονται καυτά ή παγωμένα
  • αποφεύγονται τρόφιμα από υπαίθριες αγορές


Συμπερασματικά,

οποιοσδήποτε κι αν είναι ο λόγος του ταξιδιού, είτε είναι ένας αγώνας, ένα προπονητικό camp ή στα πλαίσια επαγγελματικών υποχρεώσεων, είναι σημαντικό να μην αμελούμε την οργάνωσή και στο ''φαγητό'' μας ωστε να εξασφαλίσουμε οτι και θα αποδόσουμε βέλτιστα και θα ευχαριστηθούμε!

 

Χαρά Σκουλαρίκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
www.nutrinews.gr

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Οι 20 καλύτερες επιδόσεις Ελλήνων και Ελληνίδων στην Αυθεντική διαδρομή, και τα περάσματα τους Οι καλύτεροι Έλληνες Μαραθωνοδρόμοι για το 2019

Runster
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Φυτικές ίνες: Απαραίτητες για τη δίαιτα και την υγεία μας Τα τρόφιμα που ενυδατώνουν τον οργανισμό
Άλλοι κάνουν εργομέτρηση, εγώ κάνω αργομέτρηση... Πάω γυμναστήριο, ανεβαίνω στον διάδρομο, και τι να δω...
Nutrition News



Garmin FR family
Brooks
Energy Duathlon Karpenissi
Runster
FitnessPulse.gr
Πρέπει να διαβάσετε
15 Ιουλ 19
Δοκιμάσαμε το νέο PULSEBOOST HD της adidas
Επιμέλεια: Γρηγόρης Σκουλαρίκης
Οι adidas Runners Athens, το μεγαλύτερο running community της πόλης, και η INTERSPORT, η μεγαλύτερη αλυσίδα αθλητικών, σου προσφέρουν κάθε εβδομάδα μοναδικές running προπονήσεις στα βόρεια και νότια προάστια.
11 Ιουλ 19
28 Ιουλίου τρέξε στο Καρπενήσι και απόλαυσε μια αυθεντική εμπειρία
Την Κυριακή 28 Ιουλίου o Δήμος Καρπενησίου, η Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος- Περιφερειακή Ενότητα Ευρυτανίας συνδιοργανώνουν το “Energy Duathlon Karpenissi 2019”, την πιο κλασική διοργάνωση με τρέξιμο και ποδηλασία στην Ελλάδα. Παράλληλα θα διοργανωθεί και το “Energy Run Karpenissi 2019”.
09 Ιουλ 19
Τρέξε στον κορυφαίο ημιμαραθώνιο του Navarino Challenge στην θρυλική Βοϊδοκοιλιά!
Οι εγγραφές για την πολυβραβευμένη διοργάνωση αθλητικού τουρισμού συνεχίζονται με αμείωτο ενδιαφέρον και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να λάβουν μέρος, συμπληρώνοντας την ειδική φόρμα
07 Ιουλ 19
Τρέξε στο 5ο Santorini Experience! Πανέμορφες διαδρομές με θέα την Καλντέρα
Η Σαντορίνη επιστρέφει δυναμικά στην αθλητική δράση για την 5η κατά σειρά έκδοση του "Santorini Experience" που θα προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον επαγγελματιών και ερασιτεχνών αθλητών του τρεξίματος και της κολύμβησης open water, στις 4-6 Οκτωβρίου 2019.


©2005-2019 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse