Thessaloniki Half Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Αθλητικός Εξοπλισμός NSCoaching My Athlete Triathlon News Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Mizuno
Saucony
Ethic Sport

Outrun

Aktios Half Marathon
Corfu Half Marathon
Military Marathon
Ellinikon Cross Country Race
Leonida Tropaio
X-treme Stores

04 Μάρ 17 ← πίσω

Με αυτό τον απλό τρόπο θα σπάσει το φράγμα των 2 ωρών στο Μαραθώνιο

Alex Hutchinson, Επιμέλεια: Γιώργος Σπύρος

Η βιομηχανική του μαραθωνίου των 2 ωρών


Αυτή την στιγμή έχουμε 3 γκρουπ, ένα από τη Nike, ένα από την Adidas και ένα ανεξάρτητο project που κυνηγάνε το εξωπραγματικό : να σπάσουν το 2ώρο στον Μαραθώνιο. Τι χρειάζεται για να φτάσουμε ως εκεί; Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφτεί αλλά τώρα υπάρχει και μια καινούργια μελέτη που δημοσιεύθηκε μόλις σήμερα στην επιθεώρηση Αθλητικής Ιατρικής και υποστηρίζει ότι πολύ μικρές αλλαγές όπως πιο ελαφριά παπούτσια ή μια πιο συνεργατική στρατηγική (drafting) αρκούν για να σπάσει άνετα το τοίχος των 2 ωρών στον Μαραθώνιο.

Η ανάλυση αυτή έρχεται από ερευνητές στο πανεπιστήμιο του Κολοράντο και στο πανεπιστημίου του Χιούστον. Παίρνοντας ως βάση την ανάλυση της κούρσας του Dennis Kimetto, που έκανε το τωρινό παγκόσμιο ρεκόρ του 2:02:57, έκαναν διάφορους υπολογισμούς και σενάρια που θα επιτρέψουν στον δρομέα να τρέξει τα 42,195μ λίγο πιο γρήγορα (2,5%) για να σπάσει το 2ώρο.

Μερικές προσεγγίσεις για αυτό είναι λίγο αόριστες και γενικόλογες. Για παράδειγμα εφόσον το 80% του ενεργειακού κόστους στο τρέξιμο ξοδεύεται για να στηρίξεις το βάρος σου και να «πεταχτείς» μπροστά, σκέφτηκαν διάφορους τρόπους ώστε να μειώσουν το συνολικό βάρος του δρομέα. Οπότε αν αφήσουμε στην άκρη το ενδεχόμενο να τρέξουμε σε άλλο πλανήτη με μικρότερη βαρύτητα (πχ στον Άρη), δεν μένει τίποτα, σωστά; Ή μήπως μένει; Τι θα γινόταν αν τρέχαμε κοντά στον Ισημερινό, όπου η βαρύτητα είναι 0,31% μικρότερη σε σχέση με το Βερολίνο όπου σημειώθηκε το παγκόσμιο ρεκόρ του Kimetto; Αυτό από μόνο του υπολογίζεται ότι είναι περίπου 15 δευτερόλεπτα. Βέβαια το πλεονέκτημα αυτό θα αντισταθμιζόταν από την περισσότερη ζέστη που κάνει συνήθως σε αυτές τις περιοχές...

Κάπως έτσι είναι και οι πιο πολλές ιδέες που εξετάστηκαν. Έχουν κάποια πλεονεκτήματα και αντισταθμίζονται από διάφορα μειονεκτήματα. Όμως κάποιες ιδέες από αυτές στο τέλος ίσως όντως υπερτερούν και μπορούν να φανούν πολλά υποσχόμενες. Η μια είναι το βάρος του παπουτσιού. Μείωση του βάρους του παπουτσιού κατά 100 γραμμάρια μεταφράζεται σε περίπου 1% γρηγορότερο χρόνο, σύμφωνα πάντα με πρόσφατη έρευνα των ίδιων ερευνητών.

Το άλλο είναι το drafting. Η παγκόσμια ομοσπονδία στίβου, η IAAF, απαγορεύει τη χρήση «λαγών» που μπαίνουν στον αγώνα στη μέση της διαδρομής οπότε οι περισσότερες απόπειρες για παγκόσμια ρεκόρ σημαίνει ότι τρέχεις μόνος σου ή έστω ότι θα έχεις μείνει χωρίς λαγό να σου κόβει τον αέρα για τα τελευταία κρίσιμα 10χλμ του αγώνα.

Στη νέα αυτή μελέτη εξετάστηκε διεξοδικά το κέρδος του «συνεργάζεσθαι» μεταξύ των δρομέων ή αλλιώς drafting. Όπως γίνεται δηλαδή και στην ποδηλασία στα «ξεκολλήματα» και στην ομαδικές χρονομετρήσεις . Ακόμα και αν δεν μείνεις προστατευμένος από τον αέρα για ολόκληρη την χρονική διάρκεια του αγώνα, πάλι βγαίνεις κερδισμένος αν εναλλάσσεις με κάποιον άλλο δρομέα.

Εδώ εξετάζεται το κέρδος που θα προκύψει, αν είχαμε 4 δρομείς να κάνουν αλλαγή κάθε 3 λεπτά όντας σε μια μονή σειρά και τρέχοντας ο καθένας με ένα μέτρο απόσταση. Για τον δρομέα που τρέχει τον μαραθώνιο σε 2:02:57 αυτός ο τρόπος τρεξίματος, ακόμα και αν είναι μόνο για το μισό του αγώνα, θα του επιτρέψει να κάνει το δεύτερο κομμάτι σε 58:51 χωρίς καμία επιπλέον προσπάθεια! Αν μάλιστα μπορούσε να μπει ένας φρέσκος λαγός στα μισά του αγώνα, το ίδιο επίπεδο προσπάθειας θεωρητικά θα μπορούσε να βγάλει 57:22, πάντα μιλώντας για τον δεύτερο ημιμαραθώνιο.

Επίσης αν μπορούσαμε να σχεδιάσουμε την ιδανική κούρσα, θα μπορούσαμε το δεύτερο μισό να είναι τόσο κατηφορικά όσο είναι το μέγιστο επιτρεπόμενο από τους κανονισμούς της IAAF, δηλαδή 1 μέτρο αρνητική υψομετρική ανά χιλιόμετρο κούρσας ή 42,2 μέτρα συνολικά για όλο τον μαραθώνιο. Αυτό το σενάριο θα έκοβε άλλα 28 δευτερόλεπτα. Αν μάλιστα κάπως εκείνη τη μέρα τύχαινε και ένας ελαφρύς ευνοϊκός αέρας τότε τα πράγματα θα ήταν ακόμα καλύτερα.

Τέλος εκτός του βάρους των παπουτσιών, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες του σχεδιασμού ενός υποδήματος που ίσως βελτιώνει τον χρόνο. Η ανάδραση της σόλας του παπουτσιού, όπως ο αφρός από τα Adidas Boost που φόραγε ο Kimetto φαίνεται να βοηθάει. Οι ερευνητές επίσης αναφέρουν μια μελέτη του 2006 που έλεγε ότι η προσθήκη ενός μικρού κομματιού από ανθρακόνημα στη σόλα θα είχε ως αποτέλεσμα την μικρότερη κατανάλωση ενέργειας στο τρέξιμο. Αυτή η προσέγγιση ακούστηκε πρόσφατα σε μια πατέντα που κατοχύρωσε η Νike.

Αν συνδυαστούν όλα αυτά οι ερευνητές παρουσίασαν δύο ενδεχόμενα. Και στα δύο ένα υποθετικός δρομέας σαν τον Kimetto φοράει παπούτσια που είναι 100 γραμμάρια πιο ελαφριά από τα παπούτσια που ήδη φόραγε όταν έκανε το ρεκόρ. Αυτό θα κόψει 32'', και θα φτάσει στα μισά του αγώνα σε 1:00:57.

Για το δεύτερο μισό η διαδρομή από απολύτως επίπεδη θα έκανε μια πολύ ήπια κατηφόρα με 42 μέτρα αρνητικής υψομετρικής, κάτι που θα κόψει άλλα 28 δευτερόλεπτα. Τέλος έχουμε 2 ξεχωριστές εκδοχές. Είτε θα κάνει drafting με 3 διαδοχικούς δρομείς (ας πούμε τον Bekele-Kipchoge-Kipsang) και θα τερματίσει σε 1:58:21 ή θα φυσήξει ένας ευνοϊκός άνεμος της τάξεως των 20χλμ την ώρα και τότε θα τερματίσει σε 1:58:27. Αν υπάρξει ευνοϊκός άνεμος τότε δεν θα έχεις το πλεονέκτημα του drafting, οπότε αυτά τα δύο μαζί δεν συνδυάζονται.

Κάπως έτσι λοιπόν, σύμφωνα με αυτούς τους υπολογισμούς μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Τώρα τι θα γίνει στο μέλλον κανείς δεν ξέρει. Αν και ένας από τους βασικούς συγγραφείς της μελέτης (Rodger Kram) είναι σύμβουλος της Nike, στην δημοσίευση οι υποσημειώσεις αναφέρουν ότι «οι απόψεις που εκφράζονται εδώ δεν εκπροσωπούν τις απόψεις της Nike»


Alex Hutchinson, Επιμέλεια: Γιώργος Σπύρος

Πηγή : Runnersworld

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

...διάβασε επίσης
Ο Ιάπωνας που επέζησε από τη Χιροσίμα στα 13 του χρόνια. Έξι χρόνια μετά κέρδισε τον μαραθώνιο της Βοστόνης. Δεν τον χειροκρότησε κανείς Έντμουντ Χίλαρι, ο ορειβάτης που πάτησε πρώτος την κορυφή του Έβερεστ και διέσχισε την Ανταρκτική

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της. Κώστας Φιλιππίδης: «Αυτά στο εξωτερικό φαίνονται αδιανόητα!» Σοφία Υφαντίδου: της επιτίθενται επειδή ζητά τα αυτονόητα Αλέξης Παπαλεξίου: Κάθε τερματισμός είναι μια καινούργια αρχή
13+1 συμβουλές για έναν καλό ημιμαραθώνιο! Το τρέξιμο σκοτώνει;
FitnessPulse

Athens Marathon the Authentic
Garmin
Hoka
Puma
Runster

Πρέπει να διαβάσετε
27 Ιουλ 17
Κάντε την εγγραφή σας στο Navarino Challenge 2017
Μετράμε αντίστροφα τον χρόνο για την 5η κατά σειρά διοργάνωση που θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα μεταξύ 13 και 15 Οκτωβρίου 2017, στην Μεσσηνία και την Costa Navarino λίγο πριν τον εορτασμό της επετείου της Ναυμαχίας του Ναυαρίνου.
22 Ιουλ 17
Αγώνες δρόμου για όλους 30 Ιουλίου στο Καρπενήσι, παράλληλα με το Energy Duathlon Karpenissi
Οι μέρες ζυγώνουν για το "Energy Duathlon Karpenissi" που θα διοργανωθεί στις 30 Ιουλίου στην πόλη του Καρπενησίου από τον Δήμο Καρπενησίου, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και την Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου.
16 Ιουλ 17
Η αυθεντική εμπειρία Διάθλου επιστρέφει 30 Ιουλίου στο Καρπενήσι!
Energy Duathlon Karpenissi 2017: Στις 30 Ιουλίου στο Καρπενήσι θα ζήσουμε μια αυθεντική αθλητική εμπειρία με τρέξιμο και ποδηλασία σε έναν αυθεντικό τόπο ζωής!

©2005-2017 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse