Advertisement
Thessaloniki Protergia Half Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Parmakis Training NSCoaching My Athlete Triathlon News Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Mizuno
Saucony


Military Marathon
Pedion Areos
X-treme Stores

20 Μαϊ 17 ← πίσω

Τι είναι η εργομέτρηση; Πως μετράμε την αερόβια ικανότητα; Αφορά μόνο αθλητές;

Εργομέτρηση είναι η διαδικασία κατά την οποία αξιολογείται το επίπεδο της φυσικής μας κατάστασης. Η συμβολή της συστηματικής άσκησης στη διατήρηση, αλλά και βελτίωση της αερόβιας ικανότητας είναι σημαντική. Βελτιώστε την αερόβια ικανότητα σας κάνοντας απλό περπάτημα ή τρέξιμο, όχι μόνο για την επίδοση, αλλά και για την υγεία σας!


Εργομέτρηση είναι η διαδικασία κατά την οποία αξιολογείται το επίπεδο της φυσικής μας κατάστασης. Ένας δείκτης αξιολόγησης της φυσικής κατάστασης είναι η μέτρηση της αερόβιας ικανότητας, δηλαδή της ικανότητας του καρδιαγγειακού μας συστήματος κυρίως, να μεταφέρει και χρησιμοποιεί το οξυγόνο κατά τη διάρκεια της άσκησης, γνωστή ως μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (VO2 max).

Ο τρόπος με τον οποίο προσδιορίζεται η VO2max είναι με τη χρήση μιας βαθμιαίας αυξανόμενης έντασης δοκιμασίας σε διάδρομο, όπου αναλύεται η κατανάλωση οξυγόνου με ειδικό αναλυτή οξυγόνου. Η VO2max μπορεί να εκτιμηθεί ως χαμηλή, φυσιολογική ή υψηλή (Πίνακας 1). Η αερόβια ικανότητα μειώνεται με την πάροδο των χρόνων και την καθιστική ζωή. Η βιολογική φθορά των φυσιολογικών συστημάτων που στηρίζουν την αερόβια ικανότητα ξεκινάει στην ηλικία των 25 ετών και μειώνεται κατά 5-10% ανά δεκαετία.

 Πίνακας 1. Επίπεδο VO2max (ml/min/kg/) ανάλογα με την ηλικία και το φύλο.

 Η τιμή της VO2max δεν αφορά μόνο τους αθλητές. Αποτελεί δείκτη υγείας, σημαντικό κριτήριο βιολογικής αξίας και καθρέπτη της λειτουργίας του οργανισμού κάθε ανθρώπου, ειδικά του αναπνευστικού και του καρδιαγγειακού συστήματος. Όσο υψηλότερη είναι η τιμή της, τόσο καλύτερη είναι η απόδοση μας στις καθημερινές υποχρεώσεις, καθώς και η ποιότητα ζωής μας. Υψηλές τιμές αερόβιας ικανότητας έχουν συσχετισθεί θετικά και με την υγεία, με μειωμένους  παράγοντες κινδύνου θνησιμότητας, όπως η υψηλή πίεση, τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα και η παχυσαρκία.     

Η συμβολή της συστηματικής άσκησης στη διατήρηση, αλλά και βελτίωση της αερόβιας ικανότητας είναι σημαντική. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι ασκούνται επιβραδύνουν τη μείωση της αερόβιας ικανότητας που επέρχεται από την ηλικία. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί ότι ένας 50χρονος που ασκείται συστηματικά έχει κατά μέσο όρο την αερόβια ικανότητα που μπορεί να συγκριθεί με ενός 40χρονου που δεν ασκείται.

Για τους αθλητές και όσους ασκούνται, η  μέτρηση της VO2max βοηθάει στο σχεδιασμό της προπόνησης για τη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας και για τη μεγιστοποίηση της επίδοσης. Για τους υπόλοιπους, δίνει μια σημαντική πληροφορία που αφορά την κατάσταση της υγείας και μια αφορμή για ένα νέο ξεκίνημα με απλή αερόβια άσκηση και μια σημαντική βιολογική ανανέωση. Βελτιώστε την αερόβια ικανότητα σας κάνοντας απλό περπάτημα ή τρέξιμο, όχι μόνο για την επίδοση, αλλά και για την υγεία σας!

Αξιολογείστε την αερόβια σας ικανότητα, έπειτα ακολουθείστε ένα πρόγραμμα αερόβιας άσκησης 3-4 φορές την εβδομάδα, με περπάτημα ή τρέξιμο 30 λεπτών με ένταση που να προκαλεί εφίδρωση λαχάνιασμα. Επαναλάβετε τη μέτρηση μετά από 2 μήνες για να εξακριβώσετε πόσο βελτιώθηκε η αερόβια σας ικανότητα. –Σε ποιο επίπεδο είναι λοιπόν, η δική σας αερόβια ικανότητα;

Λέξεις κλειδιά:

  • Μέγιστη κατανάλωση οξυγόνου (VO2max).  Αξιολογεί την αερόβια ικανότητα και αντικατοπτρίζει τη μέγιστη λειτουργική κατάσταση του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος κατά τη διάρκεια άσκησης.
  • Ταχύτητα (km/h) στην VO2max (VVO2max): Είναι η μέγιστη ταχύτητα που αντιστοιχεί στην VO2max. Αποτελεί έναν από τους πιο πρακτικούς δείκτες για το σχεδιασμό της προπόνησης του ασκούμενου.
  • Θερμιδομετρία και κατανάλωση υδατανθράκων-λιπών (kcal/h): Σε κάθε στάδιο της μέτρησης μπορούμε να υπολογίσουμε τις θερμίδες που καταναλώνονται και τη σχετική κατανάλωση υδατανθράκων και λιπών, πληροφορία σημαντική για την γνώση θερμίδων που καίμε σε κάθε ένταση κατά τη διάρκεια άσκησης, αλλά και της  ποσότητας υδατανθράκων που θα πρέπει να καταναλώσει ο ασκούμενος σε προσπάθεια μεγαλύτερη της 1 ώρας (π.χ ημιμαραθώνιος και μαραθώνιος). 
     

Άννα-Μαρία Τουβρά, Εργοφυσιολόγος PhD, MSc


http://www.lifeon.gr
Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Θα μπορούσες να κάνεις διαλείμματα με περπάτημα στον αγώνα σου; Τρέχοντας πιο γρήγορα από την κατάθλιψη

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Κάνε βάρη για ταχύτητα Ο Νίκος Αλέφαντος τα βάζει ξανά με τους μαραθωνοδρόμους
Που και που, μερικές φορές το μήνα δηλαδή, κάνω και κανα ρεπό από το τρέξιμο... Δεν έχει μα κύριε διαιτολόγε μου, εγώ πληρώνω...
FitnessPulse

Garmin FR family
Salomon
Runster
FitnessPulse.gr

Πρέπει να διαβάσετε
22 Ιουν 18
Κυκλοφόρησε το βιβλίο «Φέρνοντας κοντά τις μεγάλες αποστάσεις»
Το βιβλίο «Φέρνοντας κοντά τις μεγάλες αποστάσεις» του Δημήτρη Τζεφαλή αποτελεί έναν ολοκληρωμένο οδηγό τόσο για τους νεοεισερχόμενους δρομείς στον μαγικό κόσμο των μεγάλων αποστάσεων
21 Ιουν 18
Τα νέα μοντέλα της σειράς Garmin® fēnix® 5 Plus, έχουν χάρτες, μουσική, είναι Garmin Pay™ Ready και διαθέτουν παλμικό οξύμετρο από τον καρπό
Η νέα γενιά smartwatch με GPS, fēnix 5 Plus διαθέτει τοπογραφικούς χάρτες, έχει δυνατότητα αναπαραγωγής μουσικής και υποστηρίζει ανέπαφες πληρωμές Garmin Pay™. Όπως και η προηγούμενη σειρά fēnix 5, διατίθεται σε διαφορετικά μεγέθη για να ταιριάζει σε κάθε καρπό. Το fenix 5s Plus διαθέτει μεγαλύτερη οθόνη Garmin Chroma από τον προκάτοχό του ενώ η διάμετρός του παραμένει στα 42 χιλιοστά, το fenix 5 Plus έχει διάμετρο 47 χιλιοστά και το fenix 5X Plus είναι στα 51 χιλιοστά.
20 Ιουν 18
Το Καρπενήσι θα είναι ο ιδανικός προορισμός για έναν καλοκαιρινό αγώνα δρόμου 10χλμ
Ο Δήμος Καρπενησίου, η Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος συνδιοργανώνουν την Κυριακή 29 Ιουλίου 2018 τους αγώνες KARPENISSI Energy RUN 10k & Energy Duathlon 2018 Kids edition στην πόλη του Καρπενησίου.
12 Ιουν 18
Τρεις γρήγορες προπονήσεις με τo νέο Reebok Floatride Run
Επιμέλεια: Γιώργος Σπύρος

Το σώμα μας είναι μια εκπληκτική μηχανή, που έχει την δυνατότητα να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται στα ερεθίσματα που του δίνουμε, ώστε την επόμενη φορά να αποδώσει καλύτερα στην δοκιμασία που το υποβάλλουμε.


©2005-2018 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse