Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Αθλητικός Εξοπλισμός NSCoaching My Athlete Triathlon News High5 Greece Kasimis Training
Άρθρα
Mizuno
Saucony
Ethic Sport

Outrun
Kapodistrias Aegina Run
Run the Lake
Drama Road Race
Arafinios
X-treme Stores

20 Μαϊ 17 ← πίσω

Τι είναι η εργομέτρηση; Πως μετράμε την αερόβια ικανότητα; Αφορά μόνο αθλητές;

Εργομέτρηση είναι η διαδικασία κατά την οποία αξιολογείται το επίπεδο της φυσικής μας κατάστασης. Η συμβολή της συστηματικής άσκησης στη διατήρηση, αλλά και βελτίωση της αερόβιας ικανότητας είναι σημαντική. Βελτιώστε την αερόβια ικανότητα σας κάνοντας απλό περπάτημα ή τρέξιμο, όχι μόνο για την επίδοση, αλλά και για την υγεία σας!


Εργομέτρηση είναι η διαδικασία κατά την οποία αξιολογείται το επίπεδο της φυσικής μας κατάστασης. Ένας δείκτης αξιολόγησης της φυσικής κατάστασης είναι η μέτρηση της αερόβιας ικανότητας, δηλαδή της ικανότητας του καρδιαγγειακού μας συστήματος κυρίως, να μεταφέρει και χρησιμοποιεί το οξυγόνο κατά τη διάρκεια της άσκησης, γνωστή ως μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (VO2 max).

Ο τρόπος με τον οποίο προσδιορίζεται η VO2max είναι με τη χρήση μιας βαθμιαίας αυξανόμενης έντασης δοκιμασίας σε διάδρομο, όπου αναλύεται η κατανάλωση οξυγόνου με ειδικό αναλυτή οξυγόνου. Η VO2max μπορεί να εκτιμηθεί ως χαμηλή, φυσιολογική ή υψηλή (Πίνακας 1). Η αερόβια ικανότητα μειώνεται με την πάροδο των χρόνων και την καθιστική ζωή. Η βιολογική φθορά των φυσιολογικών συστημάτων που στηρίζουν την αερόβια ικανότητα ξεκινάει στην ηλικία των 25 ετών και μειώνεται κατά 5-10% ανά δεκαετία.

 Πίνακας 1. Επίπεδο VO2max (ml/min/kg/) ανάλογα με την ηλικία και το φύλο.

 Η τιμή της VO2max δεν αφορά μόνο τους αθλητές. Αποτελεί δείκτη υγείας, σημαντικό κριτήριο βιολογικής αξίας και καθρέπτη της λειτουργίας του οργανισμού κάθε ανθρώπου, ειδικά του αναπνευστικού και του καρδιαγγειακού συστήματος. Όσο υψηλότερη είναι η τιμή της, τόσο καλύτερη είναι η απόδοση μας στις καθημερινές υποχρεώσεις, καθώς και η ποιότητα ζωής μας. Υψηλές τιμές αερόβιας ικανότητας έχουν συσχετισθεί θετικά και με την υγεία, με μειωμένους  παράγοντες κινδύνου θνησιμότητας, όπως η υψηλή πίεση, τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα και η παχυσαρκία.     

Η συμβολή της συστηματικής άσκησης στη διατήρηση, αλλά και βελτίωση της αερόβιας ικανότητας είναι σημαντική. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι ασκούνται επιβραδύνουν τη μείωση της αερόβιας ικανότητας που επέρχεται από την ηλικία. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί ότι ένας 50χρονος που ασκείται συστηματικά έχει κατά μέσο όρο την αερόβια ικανότητα που μπορεί να συγκριθεί με ενός 40χρονου που δεν ασκείται.

Για τους αθλητές και όσους ασκούνται, η  μέτρηση της VO2max βοηθάει στο σχεδιασμό της προπόνησης για τη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας και για τη μεγιστοποίηση της επίδοσης. Για τους υπόλοιπους, δίνει μια σημαντική πληροφορία που αφορά την κατάσταση της υγείας και μια αφορμή για ένα νέο ξεκίνημα με απλή αερόβια άσκηση και μια σημαντική βιολογική ανανέωση. Βελτιώστε την αερόβια ικανότητα σας κάνοντας απλό περπάτημα ή τρέξιμο, όχι μόνο για την επίδοση, αλλά και για την υγεία σας!

Αξιολογείστε την αερόβια σας ικανότητα, έπειτα ακολουθείστε ένα πρόγραμμα αερόβιας άσκησης 3-4 φορές την εβδομάδα, με περπάτημα ή τρέξιμο 30 λεπτών με ένταση που να προκαλεί εφίδρωση λαχάνιασμα. Επαναλάβετε τη μέτρηση μετά από 2 μήνες για να εξακριβώσετε πόσο βελτιώθηκε η αερόβια σας ικανότητα. –Σε ποιο επίπεδο είναι λοιπόν, η δική σας αερόβια ικανότητα;

Λέξεις κλειδιά:

  • Μέγιστη κατανάλωση οξυγόνου (VO2max).  Αξιολογεί την αερόβια ικανότητα και αντικατοπτρίζει τη μέγιστη λειτουργική κατάσταση του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος κατά τη διάρκεια άσκησης.
  • Ταχύτητα (km/h) στην VO2max (VVO2max): Είναι η μέγιστη ταχύτητα που αντιστοιχεί στην VO2max. Αποτελεί έναν από τους πιο πρακτικούς δείκτες για το σχεδιασμό της προπόνησης του ασκούμενου.
  • Θερμιδομετρία και κατανάλωση υδατανθράκων-λιπών (kcal/h): Σε κάθε στάδιο της μέτρησης μπορούμε να υπολογίσουμε τις θερμίδες που καταναλώνονται και τη σχετική κατανάλωση υδατανθράκων και λιπών, πληροφορία σημαντική για την γνώση θερμίδων που καίμε σε κάθε ένταση κατά τη διάρκεια άσκησης, αλλά και της  ποσότητας υδατανθράκων που θα πρέπει να καταναλώσει ο ασκούμενος σε προσπάθεια μεγαλύτερη της 1 ώρας (π.χ ημιμαραθώνιος και μαραθώνιος). 
     

Άννα-Μαρία Τουβρά, Εργοφυσιολόγος PhD, MSc


http://www.lifeon.gr
Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Μαραθώνιος: καρδιά, μυαλό και υπομονή Ο Φθινοπωρινός Μαραθώνιος

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Επισφραγίστηκε το μεγάλο ρεκόρ συμμετοχών στον Αυθεντικό Μαραθώνιο Αθηνών! Οι καλύτεροι άνδρες Έλληνες Μαραθωνοδρόμοι για το 2017
Του έδιναν 24 ώρες ζωής αλλά επέζησε. Ο πρώτος άνθρωπος που ανέβηκε στο Έβερεστ χωρίς χέρια Σχόλια, προβλέψεις, τακτική για τον 35ο ΑΜΑ
FitnessPulse



Garmin
Hoka
Puma
Runster

Πρέπει να διαβάσετε
20 Νοέ 17
Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό AΥΡΑ δρόσισε τους δρομείς στον 35ο Αυθεντικό Μαραθώνιο Αθήνας
Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό ΑΥΡΑ, Επίσημος Χορηγός του Μαραθωνίου της Αθήνας, στήριξε και φέτος τη διοργάνωση που έσπασε κάθε ρεκόρ συμμετοχών, με πάνω από 51.000 δρομείς να μετέχουν στα αγωνίσματα.
13 Νοέ 17
adidas Runners από όλο τον κόσμο στήριξαν και φέτος τον 35o Αυθεντικό Μαραθώνιο Αθηνών
Περισσότεροι από 400 adidas Runners Athens αλλά και adidas Runners από όλη την Ευρώπη έτρεξαν την αυθεντική διαδρομή του Μαραθωνίου αλλά και τις διαδρομές των 10Κ και 5Κ,
03 Νοέ 17
ERGO Marathon Expo 9-11/11/2017, Κλειστό Γήπεδο Tae Kwon Do Φαλήρου
Η ERGO Marathon Expo 2017, η έκθεση - θεσμός για τον ευρύτερο αθλητισμό, τη διατροφή, την υγεία και την ευεξία, και αναπόσπαστο κομμάτι του Μαραθωνίου Αθήνας, συμπληρώνει φέτος 10 χρόνια διαρκούς παρουσίας στα εγχώρια εκθεσιακά αθλητικά δρώμενα και επιστρέφει για να παρουσιάσει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στον αθλητισμό,

©2005-2017 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse