Advertisement
Energy Duathlon Karpenissi
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Αθλητικός Εξοπλισμός NSCoaching My Athlete Triathlon News Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Saucony
Ethic Sport



Military Marathon
Corfu Half Marathon
Leonida Tropaio
X-treme Stores

07 Ιουλ 17 ← πίσω

Καφεΐνη & Επιδόσεις : νέα ευρήματα

Επιμέλεια: Γιώργος Σπύρος

Το ότι η καφεΐνη αυξάνει την αθλητική επίδοση είναι λίγο πολύ γνωστό.

Το ενδιαφέρον όμως είναι ότι ως τώρα οι προπονητές και οι επιστήμονες πίστευαν ότι ο αθλητής θα έπρεπε να απέχει για μερικές μέρες ή και εβδομάδες από την κατανάλωση καφεΐνης, ώστε να μειωθεί η ανοχή που αναπτύσσει σταδιακά ο οργανισμός, για να έχει θετική επίδραση.

 

Μια νέα μελέτη όμως που δημοσιεύθηκε σε περιοδικό εφαρμοσμένης φυσιολογίας ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28495846 ) έρχεται να ανατρέψει αυτή την άποψη. Ακόμα και αν κάποιος συνεχίσει να πίνει καφέ κάθε μέρα, χωρίς να αλλάξει τις συνήθειές του και να τον μειώσει, πάλι θα εισπράξει αυτή την μικρή τόνωση όταν την χρειαστεί.

Η καφεΐνη είναι η πιο διαδεδομένη νόμιμη ψυχοτροπος ουσία στον κόσμο. Εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά την καταναλώνουν … για να «ανοίξει το μάτι» το πρωί ή για να αντέξουν πνευματικά κουραστικές και βαρετές εργασίες κατά την διάρκεια της μέρας.

 

 

Όταν καταναλωθεί μια ώρα περίπου πριν την προπόνηση ή τον αγώνα, βοηθάει τον αθλητή να τρέξει (ή να κολυμπήσει ή να κάνει ποδήλατο κ.ο.κ.) λίγο πιο δυνατά από ότι χωρίς. Αυτό συμβαίνει επειδή βοηθάει τους μυς να καίνε μεγαλύτερο ποσοστό σωματικού λίπους, το οποίο κατά κανόνα υπάρχει σε μεγάλη αφθονία. Επίσης μας κρατάει σε μεγαλύτερη επαγρύπνηση κάτι που κάνει την προσπάθεια να μας φαίνεται λιγότερη έντονη, και έτσι μπορούμε να πιεστούμε περισσότερο.  Η καφεΐνη να σημειώσουμε ότι δεν είναι απαγορευμένη ουσία για doping, εκτός αν μιλάμε για εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις.

Το πρόβλημα είναι πως το σώμα προσαρμόζεται γρήγορα στην κατανάλωσή της και ενώ αρχικά σε τονώνει, για να νιώσεις το ίδιο αποτέλεσμα μετά από κάποια χρόνια σταδιακά θα πρέπει όλο και να αυξάνεις την κατανάλωσή της. Με αυτή τη λογική οι αθλητές συνήθως σταμάταγαν την κατανάλωση σε οτιδήποτε περιέχει καφεΐνη για περίπου 1 εβδομάδα πριν από κάποιο μεγάλο γεγονός, έτσι ώστε να μειωθεί η ανοχή που έχει αναπτύξει ο οργανισμός στην ουσία και να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητά της την μέρα του αγώνα.

Όμως ο κος. Bruno Gualano , ερευνητής και καθηγητής φυσιολογίας και διατροφής στο πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο στην Βραζιλία, δεν ήταν 100% πεπεισμένος από αυτή την προσέγγιση και αποφάσισε να το διερευνήσει λίγο παραπάνω. Ο ίδιος είναι ερασιτέχνης ποδηλάτης και φανατικός φίλος του καφέ – όπως αρκετοί Βραζιλιάνοι- και πιστεύει ότι οι αθλητές μπορούν να έχουν τα πλεονεκτήματα της καφεΐνης πριν από έναν αγώνα, χωρίς απαραίτητα να απέχουν από το να πίνουν καφέ για μέρες.

Έτσι για να τεστάρουν αυτή την ιδέα βρήκαν 40 άνδρες ποδηλάτες υψηλού επιπέδου από το Σάο Πάολο και τους «φιλοξένησαν» στα εργαστήρια του πανεπιστημίου για μια σειρά από εξετάσεις υγείας και τεστ επιδόσεων. Ταυτόχρονα κατέγραψαν τις καθημερινές διατροφικές τους συνήθειες και ειδικά την κατανάλωση καφέ και καφεΐνης. Πόσους καφέδες, κοκα-κόλες, τσάγια ή διάφορα ενεργειακά ποτά (monster, red bull κτλ) πίνουν κατά μέσο όρο την μέρα και την εβδομάδα. Βάσει αυτών των δεδομένων τους χώρισαν σε 3 γκρουπ : Ένα γκρουπ χαμηλής κατανάλωσης καφεΐνης (μ.ο. λιγότερο από 1 καφέ ή ισοδύναμο ρόφημα την μέρα), ένα γκρουπ μέτριας κατανάλωσης (ισοδύναμο με 2 καφέδες τη μέρα), και ένα γκρουπ υψηλής κατανάλωσης. (με ροφήματα ισοδύναμα 3 καφέδων την ημέρα ή και περισσότερο).

 

Οι ποδηλάτες επισκέφθηκαν το εργαστήριο 3 φορές συνολικά. Σε κάθε επίσκεψη υποβλήθηκαν σε μια δοκιμασία time-trial όπου έκαναν ποδήλατο όσο πιο δυνατά μπορούσαν μέχρι να κάψουν περίπου 450 θερμίδες : η όλη δοκιμασία ήταν σχεδιασμένη να κρατήσει περίπου 30 λεπτά. Τους είχε ζητηθεί να μην φάνε και να μην πιούνε τίποτα το πρωί, πριν έρθουν στο εργαστήριο.

Μια ώρα πριν την μία δοκιμασία πήραν μια ταμπλέτα καφεΐνης (400mg) που ισοδυναμεί με περίπου 4 φλυτζάνια καφέ.

Στην δεύτερη δοκιμασία, μια ώρα πριν πήραν πάλι μια ταμπλέτα που ήταν πανομοιότυπη με την προηγούμενη μόνο που τώρα δεν περιείχε καμία δραστική ουσία. Ήταν δηλαδή placebo. Φυσικά οι ποδηλάτες δεν γνώριζαν τι πραγματικά είχε η ταμπλέτα σε καμία περίπτωση.

Πριν την τελική τους δοκιμασία δεν έλαβαν τίποτα.

Στο τέλος αναλύθηκαν οι χρόνοι τους. Σχεδόν όλοι οι ποδηλάτες, έκαναν πολύ πιο δυνατό πετάλι και ήταν πιο γρήγοροι στην δοκιμασία μετά την λήψη καφεΐνης. Ήταν 3,3% γρηγορότεροι από την δοκιμασία που δεν έλαβαν τίποτα, και 2.2% γρηγορότεροι από την δοκιμασία όπου τους δόθηκε placebo. Για την ιστορία 3,3% διαφορά στον χρόνο μεταφράζεται σε αρκετά λεπτά για τον μέσο χρόνο ενός ερασιτέχνη μαραθωνοδρόμου. Σχεδόν 8 λεπτά για τον μαραθωνοδρόμο των 4 ωρών!  

Αναφορικά με το θέμα μας το ενδιαφέρον είναι πως το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο είτε κάποιος άνηκε στο γκρουπ της χαμηλής είτε της υψηλής κατανάλωσης. Ακόμα και αυτοί που έπιναν πολλούς καφέδες την μέρα, πάλι είδαν τις επιδόσεις τους να αυξάνονται στο ίδιο ποσοστό με όσους έπιναν ελάχιστο καφέ, ακόμα και αν πριν δεν απείχαν ούτε μείωσαν καθόλου την κατανάλωσή καφεΐνης.

Το συμπέρασμα είναι σαφές: Ανεξαρτήτως των καθημερινών μας συνηθειών στο θέμα του καφέ, μια γερή δόση καφεΐνης θα τονώσει τις επιδόσεις σας.

Αυτό το εύρημα θα φανεί χρήσιμο σε όσους ως τώρα «νήστευαν» από καφέ, πριν από τους αγώνες με την πεποίθηση ότι μόνο έτσι θα πάρουν το κάτι παραπάνω στις επιδόσεις τους.

Εδώ πρέπει πάντως να διευκρινιστεί το εξής : Η μελέτη αυτή περιλάμβανε νεαρούς, σε καλή φυσική κατάσταση και υγιείς κατά τα άλλα άνδρες. Δεν συνεπάγεται ότι γυναίκες, πιο ηλικιωμένοι ή αθλητές με χειρότερη φυσική κατάσταση θα έχουν τα ίδια αποτελέσματα. Αυτό πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω.

 

Επίσης να σημειώσουμε ότι μεγάλες δόσεις καφεΐνης μπορεί να έχουν διάφορες παρενέργειες από ανεπιθύμητες ως και επικίνδυνες. Μπορεί να προκαλέσει τρέμουλο, αίσθημα παλμών, στομαχικές διαταραχές κ.α. , ακόμα και για όσους την καταναλώνουν συστηματικά. Αν πρόκειται να δοκιμάσετε ένα καφεδάκι πριν τον αγώνα για να τονώσετε λίγο την απόδοσή σας, καλό θα ήταν να ξεκινήσετε με μικρές ποσότητες. Ένας καφές περίπου μια ώρα πριν την άσκηση είναι συνήθως αρκετός, δεν χρειάζονται υπερβολές.

 

Πηγή : NYTIMES
Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

...διάβασε επίσης
Ακόμη και με ένα λεπτό τρέξιμο την ημέρα βελτιώνεται η οστική υγεία, αποδεικνύει έρευνα Τι είναι η εργομέτρηση; Πως μετράμε την αερόβια ικανότητα; Αφορά μόνο αθλητές;

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Νίκος Σκούταρης: Χαίρομαι να τερματίζω με το χαμόγελο στη πόλη που γεννήθηκα. Η προετοιμασία που θα κάνει ο αθλητής στη Κένυα Jale Bartholomaus: «Απολαμβάνω την αίσθηση της κίνησης»
Καφεΐνη & Επιδόσεις : νέα ευρήματα Εναλλακτικοί τρόποι προπόνησης για το τρέξιμο
FitnessPulse

Athens Marathon the Authentic
Garmin
Suunto
Puma
Runster

Πρέπει να διαβάσετε
22 Ιουλ 17
Αγώνες δρόμου για όλους 30 Ιουλίου στο Καρπενήσι, παράλληλα με το Energy Duathlon Karpenissi
Οι μέρες ζυγώνουν για το "Energy Duathlon Karpenissi" που θα διοργανωθεί στις 30 Ιουλίου στην πόλη του Καρπενησίου από τον Δήμο Καρπενησίου, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και την Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου.
16 Ιουλ 17
Η αυθεντική εμπειρία Διάθλου επιστρέφει 30 Ιουλίου στο Καρπενήσι!
Energy Duathlon Karpenissi 2017: Στις 30 Ιουλίου στο Καρπενήσι θα ζήσουμε μια αυθεντική αθλητική εμπειρία με τρέξιμο και ποδηλασία σε έναν αυθεντικό τόπο ζωής!
09 Ιουλ 17
Η Λίμνη Λουτρακίου ετοιμάζεται να υποδεχθεί μια αθλητική γιορτή στις 15 και 16 Ιουλίου
Η Λίμνη Ηραίου (Βουλιαγμένη) Λουτρακίου ετοιμάζεται να υποδεχθεί μια αθλητική γιορτή το Σαββατοκύριακο 15 και 16 Ιουλίου οπότε η Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου και ο Δήμος Λουτρακίου – Περαχώρας – Αγ. Θεοδώρων συνδιοργανώνουν την αθλητική εκδήλωση “Multisport Festival Loutraki”.

©2005-2017 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse