New Balance
Thessaloniki Protergia Half Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Trinews.gr NSCoaching My Athlete Promo Plus Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Mizuno
Saucony Kinvara

Outrun
Military Marathon
Nea Smirni
Cardio Run
Palamideios Athlos
X-treme Stores
07 Αυγ 18 ← πίσω

Σταφύλι: Τα οφέλη για την υγεία

Το σταφύλι, το φρούτο του φθινοπώρου, αποκαλείται 'ευτυχές δημιούργημα της φύσης'. Ποια είναι η διατροφική αξία του και οι ευεργετικές ιδιότητες στην υγεία;

Το σταφύλι είναι ο καρπός του αμπελιού. Το αμπέλι αλλιώς ονομάζεται και κλήμα (Vitis Vinifera), είναι αναρριχητικό φυτό και προιόντα του ο μούστος, το κρασί, το ξύδι και οι σταφίδες, ενώ μπορεί να γίνει και γλυκό του κουταλιού.

Tο σταφύλι, ξεχωριστό στοιχείο στην εκκλησιαστική μας παράδοση, όπως φαίνεται, έχει αρκετά παλιά ιστορία. Oι αρχαιότερες αναφορές βρίσκονται στα Oμηρικά 'Eπη. O Όμηρος εκθειάζει τις αρετές του, αλλά συγχρόνως στηλιτεύει και την κατάχρησή του.

Στα συμπόσια των ηρώων δεσπόζει η κατανάλωση σταφυλιού τόσο στην Oδύσσεια όσο και στην Iλιάδα. Σε ιερογλυφικές επιγραφές γίνονται αναφορές στην άμπελο, ενώ διάφορες ζωγραφιές σε τοίχους αναπαριστούν ανθρώπους να καλλιεργούν αμπέλια και να μαζεύουν σταφύλια.

Οι εικόνες και οι γραφές αυτές χρονολογούνται στο 2500 π.Χ.

Χαρακτηριστικές ποικιλίες

Υπάρχουν πολλές ποικιλίες σταφυλιών, οι οποίες ταξινομούνται σε 3 μεγάλες ομάδες: τις λευκές, τις ερυθρές και τις ροδόχρωμες. Για τα επιτραπέζια σταφύλια θα πρέπει οι ρώγες να έχουν μέτριο μέγεθος και ζωηρό χρώμα, το τσαμπί να έχει κωνικό σχήμα και το κλαδί τους να είναι φρέσκο.

Διατηρούνται στο ψυγείο και σε χαμηλές θερμοκρασίες. Η κύρια ποικιλία της ελληνικής σταφίδας είναι η Σουλτανίνα και η Κορινθιακή Σταφίδα.


Τα κρασιά μπορούν να ταξινομηθούν σε ξηρά, γλυκά ή ημίγλυκα. Η γλυκύτητα των κρασιών μπορεί να μετρηθεί κατά τη διαδικασία της συγκομιδής, αν και στην πράξη καθορίζεται από το ποσό της ζάχαρης που παραμένει στο κρασί μετά τη ζύμωση.

Έτσι, το ξηρό κρασί δεν περιέχει υπόλοιπο ζάχαρης. Τα κρασιά ταξινομούνται ακόμα με το έτος της συγκομιδής σταφυλιών (τρύγος).

Συνήθως παράγονται από σταφύλια της συγκομιδής ενός έτους και χρονολογούνται με βάση το έτος αυτό. Υπάρχουν και ειδικές κατηγορίες κρασιών, όπως είναι ο αφρώδης οίνος, ο οποίος περιέχει και το διοξείδιο του άνθρακα (ανθρακικό) που παράγεται κατά τη διάρκεια της ζύμωσης.

Κλασικό παράδειγμα είναι η γαλλική σαμπάνια.

Διατροφική αξία του σταφυλιού

Το σταφύλι αποκαλείται 'ευτυχές δημιούργημα της φύσης'. Τα 100 γραμμάρια σταφυλιών αποδίδουν 80kcal. Είναι τροφή πλούσια σε κάλιο και βιταμίνες Α, Β και C, ενώ η φλούδα τους περιέχει το πολύτιμο φυτικό συστατικό ρεσβερατρόλη.

Επίσης, περιέχουν:

  • Φλαβονοειδή, γνωστά και ως βιταμίνη Ρ, τα οποία εκτός από καρδειοπροστατευτική δράση, χρησιμοποιούνται στη θεραπεία διαφόρων λοιμώξεων.
  • Κουερσιτίνη: προστατεύει τον οργανισμό από καρδιαγγειακές παθήσεις και από καρκίνο.


Ευεργετικές δράσεις – ιδιότητες του σταφυλιού

Tο σταφύλι ενισχύει επίσης τα επίπεδα οιστρογόνων, μάχεται τα μικρόβια, αυξάνει την απορρόφηση ψευδαργύρου, με αποτέλεσμα τη γρηγορότερη επούλωση των πληγών, την καλύτερη γεύση και όσφρηση, πέψη, σεξουαλική ικανότητα, πρόληψη της αρτηριακής υπέρτασης, αναστολή υπερτροφίας του προστάτη.

Eπίσης πιο συγκεκριμμένα έχει:

  • Αντιφλεγμονώδης δράση: αναστέλλουν την απελευθέρωση της ισταμίνης και της προσταγλανδίνης, οι οποίες είναι υπέυθυνες για τη φλεγμονή.
  • Αντιαλλεργική δράση: οι πάσχοντες από αλλεργία αναφέρουν σημαντική ανακούφιση με τη χρησιμοποίηση του εκχυλίσματος σταφυλιού.
  • Αντιελκωτική δράση:Τα βιοφλαβονοειδή βοηθούν στην επούλωση των ελκών μειώνοντας την έκκριση ισταμίνης.
  • Προστατευτική δράση: 1-2 ποτηράκια κόκκινο κρασί κατά τη διάρκεια των γευμάτων έχει προστατευτικό αποτέλεσμα κατά της καρδιακής νόσου. Τα βιοφλαβονοειδή προστατεύουν το κυτταρικό DNA από την οξειδωτική καταστροφή.
  • Βελτιωτική δράση: άτομα που λαμβάνουν βιοφλαβονοειδή συχνά αναφέρουν βελτιωμένη πνευματική διαύγεια.

Συμπερασματικά, η φύση μερίμνησε για το σταφύλι να αποτελεί ένα συνδυασμό ιδιοτήτων γεύσης και υγείας.



Της Βασιλικής Κουτσοκώστα
http://www.iatronet.gr/...



Σταφύλι το 'θαυματουργόν'
Tο σταφύλι είναι ένα από τα πιο θρεπτικά καλοκαιρινά φρούτα και αξίζει να έχει θέση στο διαιτολόγιό μας. Παχαίνουν τα σταφύλια και ποια είναι τα οφέλη τους στον οργανισμό;


Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα θρεπτικό φρούτο που προσφέρεται σε ποικιλία χρωμάτων και γεύσεων. Συλλέγεται κατά την τελική φάση της αμπελοκομίας (τρύγος) οπότε το βρίσκουμε τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Ως καρπός είναι γνωστός από την αρχαιότητα: παραστάσεις σε τοίχους που απεικονίζουν ανθρώπους να καλλιεργούν αμπέλια και να μαζεύουν σταφύλια χρονολογούνται από την εποχή του χαλκού (2.500π.Χ.!).

Σύμφωνα με τη μυθολογία ο θεός Διόνυσος το έφερε από την Ασία και κατέκτησε σπουδαία θέση στη ζωή της αρχαίας Ελλάδας. Από διάφορα ευρήματα εικάζεται ότι αρχικά καλλιεργήθηκε στην Κρήτη, κατόπιν στη Σικελία, ενώ μέχρι τον 13ο αιώνα μ.Χ. είχε διαδοθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Διατροφική αξία

Το σταφύλι αναπτύσσεται σε τσαμπιά που μπορεί να έχουν από 6 έως…300ρώγες, ενώ το χρώμα του ποικίλλει: μπορεί να είναι σκούρο μπλε, πράσινο, κόκκινο, κίτρινο ή λευκό. Μπορεί να καταναλωθεί ως έχει ή να χρησιμοποιηθεί για νόστιμα γλυκίσματα (γλυκό του κουταλιού) ή για την παρασκευή σταφίδων ή κρασιού και άλλων οινοπνευματωδών ποτών- όπως πχ το τσίπουρο.

Tο σταφύλι και τα προϊόντα που προκύπτουν από την επεξεργασία του είναι πλούσια σε συστατικά μεγάλης θρεπτικής αξίας και ύψιστης σημασίας για τη διατροφή μας. Πιο συγκεκριμένα, τα 100γρ. σταφυλιού δίνουν 70 θερμίδες, 16 γρ. υδατανθράκων- εκ των οποίων 12,3 γρ. σάκχαρα, 0γρ. λίπους, 0,8γρ. πρωτείνης, 79ml νερού και 1γρ. φυτικών ινών. Το σταφύλι είναι σημαντική πηγή αντιοξειδωτικών καθώς περιέχει βιταμίνη C, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φλαβονοειδή και άλλες πολυφαινόλες με κυριότερο εκπρόσωπο τη ρεσβερατρόλη.

Επίσης περιέχει βιταμίνη Α και κάλιο.

Οφέλη για τον οργανισμό

Ως εκ τούτου τα οφέλη του σταφυλιού για την υγεία είναι πολλά. Καταρχήν είναι μία πολύ καλή πηγή ενέργειας για τον οργανισμό λόγω των υδατανθρακών που περιέχει. Η βιταμίνη Α συμβάλλει στην καλή λειτουργία της όρασης και προστατεύει από διάφορες οφθαλμολογικές παθήσεις (πχ ξηροφθαλμία, νυκταλωπία κτλ.).

Όσον αφορά τις αντιοξειδωτικές ουσίες και κυρίως τη ρεσβερατρόλη (βρίσκεται στη φλούδα των σταφυλιών) οι ευεργετικές τους δράσεις είναι πολλές και ποικίλες. Από τη μία έχουν ισχυρή αντιγηραντική δράση- προστατεύουν το κολλαγόνο και την ελαστίνη των ιστών, βοηθώντας στη διατήρηση της νεότητας και στη λάμψη του δέρματος.

Από την άλλη έχουν ισχυρή καρδιοπροστατευτική δράση: μειώνουν την οξείδωση της LDL χοληστερόλης, προλαμβάνουν τη συσσώρευση των αιμοπεταλιών και έτσι μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης αθηρωμάτωσης και στεφανιαίας νόσου. Ταυτόχρονα παρουσιάζουν εκτός των άλλων και σημαντική αντικαρκινική δράση: η ρεσβερατρόλη εικάζεται ότι περιορίζει τον κίνδυνο για φλεγμονή και τη συσσώρευση μεταλλάξεων στο DNA.

Στις αντιοξειδωτικές ουσίες του σταφυλιού περιλαμβάνεται επίσης και η βιταμίνη C, η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προστατεύει από διάφορες λοιμώξεις. Τέλος, τα σταφύλια συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου λόγω των φυτικών ινών που περιέχουν.

Τρόπος επιλογής

Προκειμένου να ωφεληθείτε περισσότερο από τις θρεπτικές ουσίες των σταφυλιών, καλό θα είναι να τα καταναλώνετε όσο πιο φρέσκα γίνεται. Γι’ αυτό, όταν επιλέγετε σταφύλια θα πρέπει να προσέχετε ώστε το κοτσάνι τους να είναι πράσινο και σκληρό.

Επίσης, αποφύγετε να επιλέγετε τα πολύ ώριμα, γιατί οι πολυφαινόλες του σταφυλιού βρίσκονται σε μεγαλύτερες ποσότητες όταν το σταφύλι δεν είναι υπερώριμο. Για να δείτε πόσο ώριμο είναι, σηκώστε ένα τσαμπί και τινάξτε το ελαφρά.

Oι ρώγες πρέπει να παραμένουν πάνω του. Aντίθετα, αν πέφτουν, σημαίνει ότι είναι μαραμένες και το σταφύλι δεν είναι φρέσκο.

Τα σταφύλια παχαίνουν;

Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι το σταφύλι είναι ένα τρόφιμο με πολύτιμα για τον οργανισμό συστατικά. Παρόλα αυτά συχνά δίνεται η εσφαλμένη εντύπωση ότι ‘παχαίνει’ και για αυτό πολλοί λανθασμένα το αποκλείουν από τη διατροφή τους.

Κι όμως η περιεκτικότητά του σε σάκχαρα (και άρα και σε θερμίδες) δεν διαφέρει σημαντικά από αυτή των υπόλοιπων φρούτων. Ενδεικτικά, οι 15-20 ρώγες σταφύλι δίνουν 12,3γρ. σάκχαρα και 70 θερμίδες- όσο δηλ. ένα μικρό πορτοκάλι.

Αυτό που ‘παχαίνει’ είναι η υπέρμετρη κατανάλωση σταφυλιού (ή οποιουδήποτε άλλου τροφίμου). Είναι γνωστό εξάλλου ότι δεν υπάρχουν τρόφιμα που να μας παχαίνουν ή τρόφιμα που να μας αδυνατίζουν. Η επίτευξη ενός επιθυμητού σωματικού βάρους δεν μπορεί να γίνει όταν αποκλείουμε τρόφιμα από το διαιτολόγιό μας.

Αντιθέτως μπορούμε να επιλέγουμε από όλα τα τρόφιμα της αρεσκείας μας στη σωστή όμως ποσότητα και στη σωστή συχνότητα.

Συνοψίζοντας, το σταφύλι είναι ένα από τα πιο θρεπτικά καλοκαιρινά φρούτα και αξίζει να έχει θέση στο διαιτολόγιό μας. Σε συνδυασμό με ένα γιαούρτι ή ως γλυκό του κουταλιού ή σε μία φρουτοσαλάτα δίνει απίθανη γεύση και μας δροσίζει.

Το μόνο που χρειάζεται είναι λίγο προσοχή στην ποσότητα ούτως ώστε να πάρουμε όλες τις θρεπικές ουσίες που έχει, χωρίς όμως να πάρουμε παραπάνω θερμίδες…



Γράφει: Σηφακάκη Μελίνα
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
http://www.iatronet.gr...
Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Ντενίζ Δημάκη: Ο δρόμος προς τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου ...10 χρόνια μετά! Απολογισμός 12ετίας Ημιμαραθωνίου Βόλου και Δρόμου Υγείας: αύξηση συμμετοχών μέχρι και κατά 1904%, θεαματική άνοδος στη γενικότερη απήχηση του αγώνα

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Έτρεξαν σε διάδρομο σε ρυθμό Κιπτσόγκε, και...έφαγαν τούμπες Ο Αυθεντικός Μαραθώνιος έρχεται, το τάπεριγκ ξεκινάει!
Πόσο καλοί είναι οι χρόνοι σας σε απόλυτους αριθμούς? Δείτε πόσο απέχετε από τις παγκόσμιες επιδόσεις σύμφωνα με το scoring tables της IAAF Οι καλύτερες Ελληνίδες Μαραθωνοδρόμοι για το 2018
FitnessPulse

Garmin FR family
Brooks
Runster
FitnessPulse.gr

Πρέπει να διαβάσετε
17 Οκτ 18
Γνωρίστε το Garmin® Instinct®: ένα ρολόι με GPS κατασκευασμένο να αντέχει στην ύπαιθρο
Σας παρουσιάζουμε το Instinct, ένα ανθεκτικό ρολόι για την ύπαιθρο με την υποστήριξη δορυφόρων GPS, GLONASS και GALILEO, ενσωματωμένη πυξίδα τριών αξόνων, βαρομετρικό αλτίμετρο
28 Σεπ 18
adidas x Training Squad. Η πιο συναρπαστική training εμπειρία ξεκίνησε αυτή την Τρίτη 02.10 και κάθε Τρίτη. Μην το χάσεις
Λατρεύεις τη γυμναστική και σε ενθουσιάζει το outdoor training στα πιο hot μέρη της Αθήνας; Το adidas x Training Squad έρχεται για να σου προσφέρει την πρόκληση που αναζητούσες μαζί με αμέτρητες outdoor training εμπειρίες!
25 Σεπ 18
ERGO Marathon Expo - Πέμπτη 8 έως Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018, Κλειστό Γήπεδο Φαλήρου
Μη χάσετε την Έκθεση του Αυθεντικού Μαραθωνίου! Γίνετε μέρος της παγκόσμιας γιορτής του αθλητισμού και γνωρίστε πρώτοι όλες τις νέες τάσεις στο χώρο του αθλητισμού, του fitness και του wellness
24 Σεπ 18
Δοκιμάσαμε το νέο Reebok Floatride Run Flexweave!
Γιώργος Σπύρος - Μαρία Μεντζέλου
Η Reebok με την σειρά Floatride Run εδώ και 2-3 χρόνια έχει μπει πολύ δυναμικά στο running, διεκδικώντας μια θέση ανάμεσα στα κορυφαία δρομικά παπούτσια. Αισίως λοιπόν φτάνουμε στην 3η υλοποίηση της σειράς, στο Reebok Floatride Run Flexweave.

©2005-2018 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse