Thessaloniki Night Half Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Roly Greece NSCoaching My Athlete Energy Photos Trinews.gr Kasimis Training
Άρθρα
Saucony
Metron Group
Volos Run
Kallithea Run
Marathon HalfMarathon
Nafplio Marathon
Life Run
X-treme Stores

20 Οκτ 18 ← πίσω

Η επίδραση του ύπνου στον μεταβολισμό

ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΝΟΥ ΣΤΟ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟ

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΑΒΑΛΑ-ΑΛΕΞΑΚΗ

ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΙΑΤΡΙΚΉΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΠΟΝΗΤΡΙΑ

 

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει τροποποιήσει  τις ανθρώπινες συνήθειες ύπνου. Η διάρκεια κατάκλισης  μειώθηκε κατά τις τελευταίες δεκαετίες από 8 σε 6,5 ώρες με αποτέλεσμα τη χρόνια στέρηση του ύπνου. Επιπλέον, ο κλιμακωτός  ύπνος, η εργασία με βάρδιες και η μετακίνηση σε διαφορετικές ζώνες ώρας με μεγάλη διαφορά οδηγούν σε διακοπή των κιρκαδιακών ρυθμών και αρνητικό συντονισμό μεταξύ του κύριου υποθαλαμικού ρολογιού και των βηματοδοτών στους περιφερειακούς ιστούς. Ένα παράδειγμα που έχει αποδειχθεί απο μελέτες είναι ότι το σύνδρομο αποφρακτικής υπνικής άπνοιας (OSA), το οποίο επηρεάζει το 4-15% του πληθυσμού, δεν χαρακτηρίζεται μόνο από την δομή του ύπνου, αλλά και από επαναλαμβανόμενους κύκλους κορεσμού-αποκορεσμού αιμοσφαιρίνης κατά τη διάρκεια του εναλλασόμενου ύπνου.

 Οι επιδημιολογικές μελέτες έχουν εντοπίσει τον διαταραγμένο ύπνο ως ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για όλες τις αιτίες θνησιμότητας / νοσηρότητας καθώς και για καρδιαγγειακά νοσήματα. Πιο πρόσφατα, οι ανωμαλίες του ύπνου σχετίζονταν αιτιωδώς με διαταραχές στην ομοιοστασία της γλυκόζης, το μεταβολικό σύνδρομο, τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 (ΣΔτ2), παχυσαρκία (και τις συνοδές επιπλοκές-νόσους) αλλά και τις γνωστικές-μαθησιακές  και σωματικές επιδόσεις όπως και τη ρύθμιση της όρεξης τα οποία λαμβάνουν χώρα λόγω της ανακατανομής των ορμονών .

Κατά τη διάρκεια του φυσιολογικού ύπνου, η κατανάλωση ενέργειας ολόκληρου του σώματος μειώνεται κατά 15-35% με τη χαμηλότερη δαπάνη να σημειώνεται κατά τη διάρκεια του ύπνου αργού κύματος όπως λέγονται τα πρώτα χρονικά διαστήματα της ύπνησης και ελαφρώς υψηλότερη κατά τη διάρκεια του βαθύ ύπνου (ύπνου REM). Επιπλέον, ο κύκλος της γλυκόζης, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών παρουσιάζει σημαντική μεταβλητότητα κατά τη διάρκεια του φυσικού κύκλου ύπνου/αφύπνισης που είναι ανεξάρτητος από τις μεταβολικές μεταβολές που προκαλούνται από την πρόσληψη τροφής. Επιπλέον, η μειωμένη δραστηριότητα των νευρώνων κατά τη διάρκεια των πρώτων λεπτών του ύπνου συμβάλλει στη μείωση της χρήσης γλυκόζης από τον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια του ύπνου . Παρόμοιες κιρκαδικές ταλαντώσεις ύπνου / αφύπνισης έχουν περιγραφεί στον μεταβολισμό των λιπιδίων. Τα τριγλυκερίδια και τα λιπαρά οξέα παρουσιάζουν έντονες ενελλαγές με σταδιακά μειωμένα επίπεδα κατά τη διάρκεια του ύπνου , ελαφρά αύξηση των ελεύθερων λιπαρών οξέων (FFA) και γλυκερόλης στα τελευταία στάδια του ύπνου.'Αρα επιρεάζει και επηρεάζεται απο τον οργανικό μεταβολισμό.

Οι έρευνες τείνουν στα συμπεράσματα ότι όσο ο ύπνος διαρκεί κάτω απο 8 ώρες(ή 7 ώρες) ακολουθούν ανακατανομές ορμονών, αύξηση της ''ορμόνης του στρες'' Κορτιζόλης, αύξηση προ-φλεγμονώδων ουσιών στο αίμα (με επακόλουθα συμπτώματα όπως μυική αδυναμία πονοκέφαλος, υπόταση) μεταβολή στην ποιότητα και ποσότητα όρεξης και τροφής χαμηλής κυκλοφορίας τεστοστερόνης(γιατί και τα θήλεα εκκρίνουν και χρειάζονται μια μικρή ελεγχόμενη συγκέντρωση αυτής), ανισορροπία στη λειτουργία θυρεοειδούς, μειωμένης παλμικότητας έκκρισης αυξητικής ορμόνης. Και το συνοθύλευμα των παραπάνω λειτουργεί αρνητικά τόσο στην ομοιόσταση του οργανισμού (δηλαδή δε θα μπορεί να διατηρηθεί σε περιβαλλοντικά ερεθίσματα ανέπαφος) όσο και στη λειτουργία όλων των συστημάτων του οργανισμού που θα δυσλειτουργούν (με αυξημένη ή μειωμένη δραστηριότητα).

Εν κατα κλείδι η Θρέψη για τον οργανισμό μας προυποθέτει πέραν των τροφίμων -θρεπτικών διαιτητικών συστατικών- και τον καλό συνεχή επαρκή Ύπνο.

                                                                                                             ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΑΒΑΛΑ-ΑΛΕΞΑΚΗ

ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΙΑΤΡΙΚΉΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΠΟΝΗΤΡΙΑ

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Προπόνηση με βάρη μετά τα 50: Γιατί είναι σημαντική; Ιμάντες αιώρησης: Γιατί να τους εντάξεις στην προπόνησή σου;

Runster
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Οστεοαρθρίτιδα και η θεραπευτική επίδραση της άσκησης 2/8/1913 : Η κατάκτηση του Ολύμπου – Επιχείρηση «Μύτικας»
Προπόνηση Στις Διακοπές; Ή Μήπως Όχι; Η σημασία του σωστού ρυθμού στις Υπεραποστάσεις
Nutrition News

Garmin FR family
Fitness Awards

Half Marathon EXPO

FitnessPulse.gr
Runster
Πρέπει να διαβάσετε
11 Αυγ 20
Τρέξτε στον κορυφαίο ημιμαραθώνιο του Navarino Challenge στην πανέμορφη Βοϊδοκοιλιά!
Η πολυβραβευμένη διοργάνωση αθλητικού τουρισμού Navarino Challenge έρχεται για 8η συνεχή χρονιά στις 16-18 Οκτωβρίου 2020, στη Μεσσηνία, την Πύλο και την Costa Navarino. Πιστή στο παγκόσμιο μήνυμα της «ο αθλητισμός ενώνει», θα συνδέσει ανθρώπους όλων των ηλικιών και δυνατοτήτων,
30 Ιουλ 20
«Το θέλω είναι πάνω από το μπορώ»: Ένα βιβλίο για την καλοκαιρινή προετοιμασία του Μαραθωνίου
Αιμιλία Πλατή
Η Αιμιλία Πλατή γράφει πως έτρεξε τον πρώτο της Μαραθώνιο και μας εμπνέει στην προετοιμασία μας για τον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας
29 Ιουλ 20
Τρέξτε στο 6ο Santorini Experience με θέα που κόβει την ανάσα
Η Σαντορίνη επιστρέφει δυναμικά στην αθλητική δράση για την 6η κατά σειρά έκδοση του Santorini Experience που θα προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον επαγγελματιών και ερασιτεχνών αθλητών του τρεξίματος και της κολύμβησης open water, στις 2-4 Οκτωβρίου 2020.


©2005-2020 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse