Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Trinews.gr NSCoaching My Athlete Energy Photos Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Saucony

Atlas Trail Running

X-treme Stores
07 Ιαν 22 ← πίσω

8 στοιχεία που κάνουν τον καλό Μαραθωνοδρόμο και ξεχωρίζουν τους κορυφαίους

Επιμέλεια: Γρηγόρης Σκουλαρίκης
Διάβαζα πρόσφατα με ενδιαφέρον ένα άρθρο του Amby Burfoot για τον Eliud Kipchoge στο οποίο ανέλυε ποια είναι αυτά τα στοιχεία που τον έχουν αναδείξει σαν τον καλύτερο Μαραθωνοδρόμο όλων των εποχών.

Θα σας τα μεταφέρω περιληπτικά, αλλά θεωρώ παράλληλα πιο σημαντικό να επισημάνω ότι τα παραθέτω και σαν αφορμή ώστε εμείς οι "κοινοί θνητοί" να σκεφτούμε πως μπορούμε να βελτιωθούμε σε αυτά και να γίνουμε καλύτεροι στον Μαραθώνιο.

Για πάμε λοιπόν. Αυτά είναι τα 8 στοιχεία που κάνουν τον καλό Μαραθωνοδρόμο και ξεχωρίζουν τους κορυφαίους:


1) Η προπόνηση
Προφανώς το βασικό στοιχείο κάθε Μαραθωνοδρόμου είναι η προπόνηση του. Όμως το ερώτημα που έχει σημασία να απαντηθεί είναι αν και πόσο παίζει ρόλο στην τελική απόδοση ο όγκος και η ποιότητα των χιλιομέτρων. Για τους μέσους δρομείς έχει σημασία, καθώς είναι τεράστια η διαφορά που χωρίζει τους απροπόνητους αρχάριους από τους προπονημένους δρομείς μαραθωνίου μέσου επιπέδου.
Όμως τελικά πόση διαφορά κάνει για τους elite? Κανείς δεν ξέρει ακριβώς, όμως ξέρουμε πως οι καλύτεροι Μαραθωνοδρόμοι του Κόσμου κάνουν περίπου 150-200χλμ την εβδομάδα και κανείς δεν "ρισκάρει" να κάνει λιγότερα.
Ειδικά για τον κάτοχο του παγκοσμίου ρεκόρ, τον Eliud Kipchoge είναι σημαντικό όπως δηλώνει πως η ένταση της προπόνησης του είναι στο 80% και δεν μετατρέπει τις προπονήσεις σε αγώνες. Προφανώς, σε άλλες ταχύτητες τρέχουν οι κορυφαίοι και αυτά τα χλμ τα καλύπτουν αφιερώνοντας πολύ λιγότερη ώρα απ' ότι ο μέσος δρομέας.

2) VO2 Max, Κατώφλι Γαλακτικού, Δρομική Οικονομία
Οι κλασικές εργομετρικές παράμετροι VO2 Max, Κατώφλι Γαλακτικού, Δρομική Οικονομία επίσης παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση του Μαραθωνοδρόμου. Το ζητούμενο για καλύτερη απόδοση είναι όμως να δουλεύονται και οι τρεις στην προπόνηση και να βελτιώνονται ώστε τελικά συνδυαστικά να συντελούν σε κορυφαίες επιδόσεις όπως πχ στον Kipchoge.
Τα μοντέλα που δουλεύουν οι ειδικοί εδώ και χρόνια συνιστούν πως αθλητής με τον ιδανικό συνδυασμό αυτών θα μπορούσε να τρέξει ακόμα και σε 1:57 τον Μαραθώνιο. Κάποτε αυτό θα ακουγόταν αστείο, αλλά από τότε που ο Kipchoge έτρεξε κάτω από 2 ώρες (έστω και σε ανεπίσημη διοργάνωση) φαίνεται πως αυτή η εκτίμηση ήταν σε σωστή κατεύθυνση.


3) Η κρίσιμη ταχύτητα
Η κρίσιμη ταχύτητα (Critical Speed) είναι ένας σχετικά καινούριος όρος που εισήχθη στην εξίσωση της αντοχής του Μαραθωνοδρόμου. Θεωρητικά, αυτός ο όρος είναι παρόμοιος με το Κατώφλι Γαλακτικού, αποδίδοντας τον ρυθμό που κάποιος τρέχει κοντά στο κατώφλι του.
Στην πράξη όμως αυτή η τιμή έχει σημασία για πόση ώρα μπορεί να διατηρηθεί, όταν αρχίσει να υπεισέρχεται ο παράγοντας της κούρασης, μετά από 1-2 ώρες μέσα στον αγώνα και αυτό διαφοροποιεί τους κορυφαίους Μαραθωνοδρόμους από τους υπόλοιπους γρήγορους "elite" δρομείς. Οι κορυφαίοι προφανώς και έχουν υψηλότερη τιμή, σε αυτή την παράμετρο, αλλά το πιο σημαντικό τη διατηρούν για πολύ περισσότερη ώρα και στα τελευταία στάδια του αγώνα εκεί που έτσι κι αλλιώς έχουν ξεπεράσει και το Κατώφλι Γαλακτικού.





4) Η μυϊκή αντίσταση στην κόπωση

Στις έρευνες που έχουν γίνει στην φυσιολογία της άσκησης, υπάρχουν ακόμα κάποια στοιχεία που δεν έχουν εξηγηθεί πλήρως. Ένα από αυτά είναι και η "μυϊκή αντίσταση στην κόπωση" (Fatigue Resistant Muscle). Δηλαδή, είναι δυνατόν κάποιο δρομείς να ξεχωρίζουν στο Μαραθώνιο επειδή απλά οι μύες τους δεν κουράζονται και δεν καταπονούνται με στον ίδιο βαθμό όπως των υπολοίπων; Μήπως επίσης για παράδειγμα κάποιοι μύες ταχείας συστολής (όπως αυτοί που κυριαρχούν στους σπρίντερ) χρησιμοποιούνται εφεδρικά αλλά επαναλαμβανόμενα κατά τη διάρκεια ενός Μαραθωνίου; Αυτά είναι ερωτήματα που δεν έχουν απαντηθεί πλήρως, αλλά αυτός ο παράγοντας θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμος όταν μιλάμε για αθλητές κορυφής.


5) Η ανατομία του δρομέα
Εδώ το μέγεθος έχει σημασία, αλλά όταν μιλάμε για Μαραθωνοδρόμους, τα στατιστικά λένε πως ευνοείται ο πιο "μικρός" σε μέγεθος και βεβαίως σε βάρος. Οι κορυφαίοι χαρακτηρίζονται από πιο κοντούς και ελαφρούς σωματότυπους, για καλύτερη δρομική οικονομία, αλλά με συγκεκριμένα άλλα ανατομικά χαρακτηριστικά που προσδίδουν ταχύτητα. Αναλογικά ψηλότερα πόδια από τον κορμό με πιο λεπτές και ελαφριές γάμπες. Ιδιαίτερα κρίσιμη είναι και η ανατομία του αχίλλειου τένοντα που ουσιαστικά από αυτόν περνάει όλη η ισχύ της ταχύτητας του δρομέα.
Φυσικά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις με ποιο ψηλούς δρομείς, αλλά αυτοί είναι για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα, όταν ξεχωρίζουν για παράδειγμα στην εκκίνηση ενός μεγάλου Μαραθωνίου. Άλλοι δυο σημαντικοί παράγοντες που ευνοούν τους πιο μικρόσωμους δρομείς είναι άλλωστε ότι είναι πιο ανθεκτικοί σε καταπονήσεις και τραυματισμού, και αντέχουν περισσότερο σε συνθήκες ζέστης, όπου διεξάγονται ως επί το πλείστον όλες οι μεγάλες διοργανώσεις (οι Ολυμπιακοί Αγώνες και τα Παγκόσμια Πρωταθλήματα)


6) Τα πιο σφιχτά πόδια τρέχουν και πιο γρήγορα
Η ευλυγισία ή δυσκαμψία των άκρων, είναι ένα γενικότερο θέμα στον αθλητισμό, όμως συγκεκριμένα για τις μεγάλες αποστάσεις, μια πρόσφατη έρευνα έδειξε πως η δυσκαμψία των ποδιών (Leg Stiffness) τελικά οδηγεί σε μεγαλύτερη ταχύτητα και καλύτερες επιδόσεις. Δρομείς με πιο σφιχτά πόδια, ουσιαστικά κατά την επαφή τους με το έδαφος καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια στη διαδικασία "συμπίεσης και αποσυμπίεσης" των μυών και επίσης έτσι μένουν λιγότερο στο έδαφος και περισσότερο στον αέρα. Στεγνά και σφιχτά πόδια λοιπόν.


7) Ο τόπος προπόνησης.
Πέρα από όλα τα προηγούμενα, ένας πολύ κρίσιμος παράγοντας για να φτάσει κάποιος στο μέγιστο των δυνατοτήτων του είναι και ο τόπος και οι συνθήκες προπόνησης. Πλέον θεωρείται δεδομένο από όλους τους ειδικούς ότι η διαβίωση και η προπόνηση σε υψόμετρο παίζει καθοριστικό ρόλο στην αύξηση της αντοχής. Στο υψόμετρο, όπου υπάρχουν συνθήκες έλλειψης οξυγόνου συγκριτικά με το επίπεδο της θάλασσας, ο οργανισμός παράγει περισσότερα ερυθρά αιμοσφαίρια, απαραίτητα για τη μεταφορά οξυγόνου στα κύτταρα, κάτι πολύ κρίσιμο για τους αγώνες αντοχής.





8) Το πνεύμα του Μαραθωνοδρόμου

Πολλά από τα παραπάνω βασίζονται είτε στο ταλέντο, είτε στην προπόνηση, είτε στον τρόπο ζωής, αλλά σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις είναι μετρήσιμα, ή έστω αξιολογίσιμα συγκριτικά. Ένας τελευταίος παράγοντας που ίσως κάνει τη διαφορά ανάμεσα στους κορυφαίος των κορυφαίων τελικά, είναι και το «πνεύμα του Μαραθωνοδρόμου» ή πιο απλά «τι μυαλό κουβαλάει ο καθένας». Δεν υπάρχει κάποιο τεστ που ξεκάθαρα θα μας δείξει τι συμβαίνει στο μυαλό ενός μαραθωνοδρόμου, αλλά όποιος έχει συναντήσει κορυφαίους Μαραθωνοδρόμους όπως ο Haile Gebrselassie ή ο Eliud Kipchoge σίγουρα έχει εντυπωσιαστεί από το πόσο απλοί τύποι είναι και πόσο ήρεμη είναι η προσέγγιση που έχουν στη ζωή και στις προκλήσεις της. Ο Gebrselassie έλεγε πως «Αδύνατο δεν είναι τίποτα», ο Kipchoge πως «Κανένας άνθρωπος δεν έχει όρια» κι εμείς θα προσθέσουμε «γιατί δεν υπάρχει γονίδιο για το ανθρώπινο πνεύμα».

* Διαβάστε επίσης εδώ μιας χαρακτηριστική σχετική ιστορία με τον Eliud Kipchoge http://www.runningnews.gr/item.php?id=50692 )




Γρηγόρης Σκουλαρίκης


Ακολουθείστε με
web: www.duathlon.gr
facebook: grigoris.skoularikis
twitter: SpeedyPowerman
Instagram: speedypowerman
Youtube: Grigoris Skoularikis

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Γιατί γελούν οι δρομείς, πατέρα; «Μόνο ο Kipchoge θέλησε να τρέξει μαζί μας με τόσο αργό ρυθμό (6:50/χλμ)»

Runster
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Γιατί να κάνω προθέρμανση; 8 στοιχεία που κάνουν τον καλό Μαραθωνοδρόμο και ξεχωρίζουν τους κορυφαίους
Αρνητικές επαναλήψεις Γυμναστήριο τσέπης
Nutrition News

Runster.gr

Πρέπει να διαβάσετε
22 Οκτ 21
Δοκιμάζουμε τα νέα μοντέλα Reebok: Floatride Energy GROW & Floatride Energy 3
RunningNews.gr Shoe reviews
Ο δρομέας μεγάλων αποστάσεων Γιώργος Δαφνής και η personal trainer Κάτια Στρατουδάκη δοκιμάζουν για το RunningNews.gr τα τα νέα μοντέλα παπουτσιών της Reebok. το Floatride Energy 3 και το Floatride Energy GROW αντίστοιχα, είναι δυο μοντέλα υψηλής ποιότητας , σε ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή, ιδανικά για απαιτητικούς δρομείς
10 Οκτ 21
Emelia: Μελάσα ανώτερης ποιότητας – μοναδικής γεύσης
Ως μία από τις 9 θρεπτικότερες τροφές του πλανήτη, η μελάσα από ζαχαροκάλαμο είναι μια Yπερτροφή, που καλύπτει συνολικά τις ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού προκειμένου να παραμένει υγιής. Όμως κάθε μελάσα διαφέρει από την ποιότητα των ζαχαροκάλαμων, τον τρόπο συγκομιδής τους και τη μέθοδο παραγωγής της. Η Emelia είναι μελάσα ανώτερης ποιότητας και μοναδικής γεύσης, διότι δεν είναι προϊόν σύνθλιψης και απόσταξης
30 Σεπ 21
Mizuno Running. Συλλεκτική Έκδοση Wave Skyrise 2 Amsterdam
Τιμώντας την Ιαπωνική της κληρονομιά, η Mizuno συνεργάζεται ξανά με το Rijksmuseum για να σχεδιάσει αυτή την συλλεκτική έκδοση για τον Μαραθώνιο του Άμστερνταμ 2021 του οποίου είναι επίσημος χορηγός. Η έμπνευση του σχεδίου προέρχεται από τα διάφορα εκθέματα του Ασιατικού Περιπτέρου
16 Σεπ 21
UA HOVR™ Mega 2 Clone: Τεχνολογικά Εξελιγμένο για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις κάθε Δρομέα!
Η τεχνολογία στο επάνω μέρος του Mega 2 Clone, προσαρμόζεται ανάλογα με το σχήμα και το πάτημα του ποδιού κάθε δρομέα, με σκοπό να αποτρέπει τις τριβές που μπορούν να προκαλέσουν ερεθισμούς.

©2005-2021 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse